Category Archive : Moto

Strach z motorky


Povím vám, že jízda na motorce může být někdy opravdu veliký zážitek. Já sama jsem si řekla, že kdybych měla peníze, že bych si určitě pořídila nějakou krásnou a velikou těžkou motorku anebo také krosovou motorku. Já už jsem několikrát jezdila na motorce a víte, kdy jsem jako úplně poprvé seděla na motorce? To mi bylo asi devět nebo deset let. A jako desetiletá holka jsem moc ráda jezdila na motorce a jela jsem na ní několikrát. Potom několik let jsem vůbec na ní nejezdila. Řekla jsem si, že jako patnáctiletá holka se třeba udělám řidičské oprávnění na základní motorku, ale nakonec z toho sešlo, protože moji rodiče mi tohle vůbec nechtěli dovolit.

Motorka je požitek.

Moji rodiče mi řekli, že kdybych jezdila na motorce, že prý by to bylo velice nebezpečné, proto jsem si řekla, že nejlepší by bylo, kdyby třeba lidé si také uvědomili, co pro ně bude lepší anebo nějaké motorce budou jezdit anebo jestli vůbec budou jezdit na motorce, protože v poslední době jsou všude různé autohavárie a podobně. Proto si myslím, že jízda na motorce musí být vždycky opravdu bezpečná a také hlavně musíte mít všechny ochranné doplňky. A co všechno mezi ochranné doplňky na motocyklů jsou? Jsou to například různé doplňky z kůže, jako například kožený overal anebo třeba helma a rukavice.

Na motorce jsem jezdila i jako dítě.

Já si myslím, že kdybyste si měli vybrat jenom jednu bezpečnou věc, tak určitě by to byla helma, protože když se vybouráte, tak podle mého názoru hlava musí být vždycky co nejvíce v bezpečí. Koupila bych si nějakou, opravdu tu nejkvalitnější helmu, protože já mám opravdu veliký pud sebezáchovy, takže ani nevím, jestli bych na motorku sedla i v té nejlepší kožené kombinéze, v nejlepších rukavicích a také s nejlepší helmou na hlavě. Pro někoho je to opravdu hodně velký požitek, ale někdo má z tohohle strach. Já mám právě strach z motorek, i kdybych měla opravdu tu nejkvalitnější helmu na hlavě. A co vy? 

Oblíbená motorka



Vždycky jsem chtěla jezdit na motorce. Jenomže jak už to, tak bývá, ne vždy se někomu tohle podaří. Ale aby se také přiznala, tak jsem se docela bála. Protože moje kamarádka, která měla motorku asi čtyři roky, tak dvakrát havarovala. A měla zlomené obě dvě ruce a při druhé havárii si zlomila opravdu škaredě koleno, že potom rok byla opravdu v pracovní neschopnosti. A právě že od té doby už moje kamarádka nechtěla vůbec jezdit na motorce. Sice občas jsme také ještě před havárií jezdily obě dvě někam na výlety, jenomže potom už to nešlo. Protože kamarádka se bála. A já se tomu nedivím.

Ráda jezdím na motorce.

Jenomže mně osobně hodně chyběly právě naše společné jízdy na motorce. Tak to nakonec dopadlo tak, že já sama jsem si pořídila malý skútr. Abych pravdu řekla, i tak jsem se moc bála, jenomže jsem tak stále chtěla jezdit na motorce, že tomu opravdu nešlo odolat. Jenomže nejhorší na tom bylo, že jsem vůbec nemohla sehnat nějakou krásnou koženou bundu. Patřím k těm lidem, kteří úplně milují kůži. Chtěla jsem opravdu luxusní koženou bundu, kterou jsem sehnala asi až za půl roku Musím ale uznat, že byla opravdu dokonalá. A byla opravdu silná černá kožená bunda a byla z buvolí kůže.

Motorky miluji.

Nemohla jsem tomu uvěřit, protože přesně takovou jsem chtěla. Taky jsem musela tuto motorkářskou bundu asi třikrát měnit, protože mi neseděla vůbec žádná velikost, což mě docela mrzelo. Utratila jsem hodně peníze za poštovné a také mě to stálo opravdu hodně nervů, než jsem našla konečně svou vysněnou koženou bundu. Nyní už jezdím na motorce a musím uznat, že je mi opravdu skvěle a jsem ráda, že jsem na motorce začala jezdit. A třeba jednoho dne začne jezdit také moje kamarádka. A jak jste na tom vy? Pokud máte rádi adrenalin, tak předpokládám, že také budete milovníci kožených bund a třeba i rychlé jízdy na motorce, kterou já přímo zbožňuji. 

Jawa od vzniku až do sedmdesátých let

V poválečném Československu rostly úměrně rozvoji pracovních příležitostí požadavky na dopravu, a tak bylo roku 1953 vydáno usnesení vlády, v tom smyslu, že je třeba vyrobit malý motocykl. Tohoto úkolu se zhostil motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu do Divišova a společně se svým týmem představil prototyp Jawa 359 s cyklo-pedály na kterou ani nebylo třeba mít řidičský průkaz.
stará Jawa
Tento prototyp měl ale mnoho problémů, zvláště potom s řazením, a tak vznikla první opravdová verze Jawa 50 typ 550. Byla jednomístná, měla stupačky a startovací páku. Disponovala dvoutaktním vzduchem chlazeným motorem o obsahu válce 49,8 ccm a výkonu 1,6 k při 5000 otáčkách za minutu. Vyvinula tak maximální rychlost 45 km/hod. Vyráběla se v letech 1955 až do roku 1958 a její nádrž se plnila až do 3,5 litrů.
V letech 1958 až 1962 po ní následovala Jawa 50 typ 555. Ta doznala určitých změn zejména v obsahu 2,2 koně. Dostala širší zadní i přední blatník, a přívětivé pružiny pod sedlo. Stále však zůstala jednomístná, přestože se její sedlo prodloužilo.
Roku 1962 přišla na svět Jawa 50 typ 05. Ta už přichází jako dvoumístná s chytře umístěnou nádrží pod sedadlem. Výroba trvá až do roku 1966, a pyšní se i verzí na export ve variantě Sport, která je její odlehčenou verzí. Brzy jí střídá Jawa 50 typ 20 o větším výkonu 3,5 koně, která taktéž přináší sportovní verzi pod označením Jawa 50 typ 21.
muž na Jawě
Jawa 50 typ 23 Mustang nastupuje roku 1962 a kraluje až do roku 1975. Její design byl inspirovaný Italskou firmou a první její typy měli i italské díly. Motorka byla expedována do celého světa. Byli to velmi jednoduché stroje jak na obsluhu, tak na servis, protože nepoužívali žádnou baterii a měli vlastní cívky. Motorka byla lehká a se svou třístupňovou převodovkou a nádrží pod sedadlem se jevila jako nerozbitná nebo alespoň snadno opravitelná. Objem nádrže byl 5,5 litru příjemných na dojezd.
Byly to roky úžasných a rychlých změn. První motorky Jawa, jakožto veteráni, se těší čím dál tím větší oblibě, a to díky ohromnému exportu ve svých začátcích, nejen u nás v Evropě, ale například i v Číně nebo Jižní Americe.

Příprava motocyklu na zimu

Moderní motocykly vyžadují přípravu na dlouhé zimní období, kdy často parkují na jednom místě v mrazivém počasí v garáži nebo venku pod přístřeškem. Bez této přípravy může dojít k poškození některých částí náchylných na střídání teplot a změny vlhkosti. Nebudeme se zde zabývat obvyklou pravidelnou údržbou, jako je očištění motocyklu nebo kontrola osvětlení. Zaměříme se na údržbou, která přímo souvisí s dlouhodobým stáním v chladu.
 Vodou chlazený motor
Provozní kapaliny
Zimní přípravu může započít doplněním všech provozních kapalin na úroveň vyznačených rysek. Především olejů, brzdových kapalin, paliva a nemrznoucí směsí, pokud máme vodou chlazený motor. Toto opomenout by se nám mohlo na jaře hodně prodražit. Mrazem popraskaný motor nebude vůbec levná oprava. Palivovou nádrž natankujte až po hrdlo, aby v zimě nedocházelo k oxidaci nádrže vlivem kondenzace vody, pokud tedy máte nádrž plechovou. Většina moderních motocyklů má již nádrž plastovou, ale i tak je třeba ji doplnit až po hrdlo, kvůli již zmíněné kondenzaci vody a usazování pevných částic.
Správně ošetřený řetěz
Ošetření plastových a kožených dílů
Neméně důležité je ošetření plastových dílů kapotáže konzervačními přípravky, které zajistí, aby měly plasty i po zimě svěží sytou barvu, nematněly a nepraskaly. Kožené díly obecně v chladu trpí a ve vysokých mrazech obzvláště. Proto je potřeba všechny kožené díly dobře navoskovat, aby kůže zůstala měkká, pružná a v mrazu nepraskala. K tomuto účelu jsou dostupné ve všech moto i auto prodejnách speciální přípravky, do kterých se vyplatí investovat.
Údržba řetězu a kardanu
Tato nenápadná součást všech moderních motocyklů vyžaduje pravidelnou údržbu a před zimou obzvláště, neboť na ní závisí náš život. Jestliže dojde vlivem špatného stavu řetězu k jeho sesunutí z ozubených kol během jízdy, hrozí zaseknutí zadního kola a následnému pádu řidiče motocyklu. Řetěz musí být neustále v dobrém stavu, správně napnutý, nesmí být zkorodovaný a pravidelně se musí mazat. V poslední době hojně používaný Kardanův hřídel nevyžaduje žádnou speciální údržbu, stačí pravidelně kontrolovat hladinu olejové náplně, kterou před zimou pouze doplníme na maximální stav.
Pneumatiky
V neposlední řadě je nutné zkontrolovat stav pneumatik, jejich stáří, případná poškození
a nerovnoměrné opotřebení dezénu, na které jsou pneumatiky motocyklů obzvláště náchylné, neboť při jízdě na motocyklu dochází k neustálým změnám rychlosti, jelikož dnešní výkonné moderní motocykly k agresivní jízdě přímo lákají. Samozřejmě musíme upravit tlak v pneumatikách na hodnoty předepsané výrobcem. Je žádoucí s motocyklem při dlouhém zimním stání alespoň jednou do měsíce popojet o čtvrt otáčky kola, aby nedošlo k deformaci pláště dlouhodobým stáním na jednom místě.
A teď už nezbývá, než se těšit na další motorkářskou sezónu plnou nečekaných dobrodružství, splněných přání, bujarých motorkářských srazů a mnoha šťastných kilometrů.

Vespa, symbol italského stylu

Tento ikonický druh skútru pochází z Itálie, kde byl zaregistrován 23. dubna 1946. První motocykl se vyrobil v továrně, kterou založil Enrico Piaggio. V době skončení druhé světové války se téměř všechny země v Evropě potýkaly s mohutným propadem ekonomiky a velmi špatným stavem silnic, které byly zničené válkou. Také obyvatelé neoplývali přílišným finančním přebytkem, aby si mohli dovolit drahé dopravní prostředky.
první model Vespy

Proto se právě Enrico Piaggio rozhodl, že využije této příležitosti a vyrobí stroj, který bude finančně dostupný pro celé masy lidí. A tak ve své továrně, kde se až doposud vyráběla letadla, pustil do výroby malého skútru s názvem Vespa. První návrhy tohoto skútru vznikly už rok před koncem války od inženýrů Renza Spoltiho a Vittoria Cassiniho a nazvali jej MP5, ale říkali mu „Paperino“ (kačátko). Ovšem s tímto návrhem nebyl majitel továrny Piaggio spokojen a chtěl nový návrh designu, úkol zadal leteckému inženýrovi Corradinu D´Ascaniovi. Ten ovšem skútry té doby považoval za příliš velké a nespolehlivé stroje. Původní návrh MP5 se mu nelíbil vůbec a celý design vytvořil sám znovu, pojmenoval ho MP6. Jakmile Piaggio tento návrh uviděl, okomentoval to slovy: „Sembra una vespa!“ (Podobá se vose.), a tak vznikl nový typ skútru. Stroj si Piaggio nechal patentovat 23. dubna 1946 přesně ve dvanáct hodin dopoledne na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
skútr Vespa
Původní podoba stroje byl kompaktní rám, motor o obsahu 98 cm³, který pohání zadní nápravu a osmipalcová kola. Skútry tohoto typu se nejrůznějšími inovacemi vyrábějí dodnes a staly se ikonami mezi motocykly. Dodnes patří mezi nejoblíbenější dopravní prostředky hlavně na jihu a západě Evropy, hlavně díky své dostupné ceně a pohodlnosti. Dokonce i v České republice si tento stroj získal celou řadu sympatizantů a v roce 2004 založil Vítězslav Křížek Vespa club. Ten se původně jmenoval Vespa Club Praha, ale později jej přejmenovali z Prahy na Czech Republic.